Στο πιεστικό κλίμα μιας συνέντευξης εργασίας, εύκολα μπορεί να κάνετε ισχυρισμούς χωρίς τεκμηρίωση. Για να το αποφύγετε, μπορείτε να εφαρμόσετε τη μέθοδο STAR. Χάρη σε αυτή, θα μπορέσετε να απαντήσετε σε οποιαδήποτε συμπεριφορική ερώτηση με τρόπο σαφή, σύντομο και πειστικό. Διαβάστε παρακάτω τι ακριβώς είναι και πώς να χρησιμοποιήσετε αυτό το πολύτιμο εργαλείο.
Σε τι διαφέρουν οι συμπεριφορικές από τις καταστασιακές ερωτήσεις μιας συνέντευξης;
Συμπεριφορική είναι η ερώτηση με την οποία ο συνεντευξιαστής θέλει να μάθει πώς χειριστήκατε μια κατάσταση στο παρελθόν, σε προηγούμενη θέση εργασίας: «Πείτε μου για μια φορά όπου χρειάστηκε να…». Καταστασιακή είναι η ερώτηση με την οποία θέλει να διαπιστώσει πώς θα ενεργούσατε σε μια υποθετική, μελλοντική κατάσταση: «Πώς θα αντιδρούσατε αν μια μέρα…».
Η μέθοδος STAR ίσως αρχικά να φαίνεται απλοϊκή και μηχανιστική. Στην πραγματικότητα, όμως, είναι ο καλύτερος τρόπος για να περιλάβετε σε μια απάντηση όλα όσα θέλει να ακούσει ο συνεντευξιαστής. Πιο συγκεκριμένα, η τεχνική συνίσταται σε τέσσερα μέρη, των οποίων οι αγγλικές ονομασίες δημιουργούν το ακρωνύμιο «STAR», ως εξής:
Όπως βλέπετε, πρόκειται για μια απλή και ξεκάθαρη δομή, η οποία μπορεί να καθοδηγήσει τη διατύπωση επαρκούς απάντησης σε πολλών ειδών ερωτήσεις. Αν, παρά ταύτα, ο συνεντευξιαστής δεν καλυφθεί πλήρως, μπορεί πάντα να προβεί σε συμπληρωματική ερώτηση, ζητώντας διευκρινίσεις ή λεπτομέρειες.
Πώς να επιλέξετε τα κατάλληλα παραδείγματα για μια απάντηση με τη μέθοδο STAR;
Ίσως έχετε χίλια-δυο επιτεύγματα να μοιραστείτε, θέλοντας να εντυπωσιάσετε και να τονίσετε την εργατικότητα και την αποτελεσματικότητά σας. Ωστόσο, το κριτήριο που πρέπει να έχετε κατά νου είναι η συνάφεια με τη ζητούμενη θέση εργασίας. Εστιάστε, λοιπόν, σε όσα θα έπειθαν όχι οποιονδήποτε υπεύθυνο προσλήψεων αλλά αυτόν που έχετε απέναντί σας στη συνέντευξη.
Όταν ακούτε φράσεις σαν τις παρακάτω, ξέρετε ότι ακολουθεί μια συμπεριφορική ερώτηση:
Ο συνεντευξιαστής θέλει να κατανοήσει πώς ενεργήσατε σε μια –δύσκολη, κατά κανόνα– κατάσταση και πώς επηρεάσατε την τελική έκβαση με τις πρωτοβουλίες σας. Ρωτά, δηλαδή, για ένα πραγματικό γεγονός, θέλοντας να διερευνήσει ποιες γνώσεις, δεξιότητες και ταλέντα έχετε επιστρατεύσει κατά το παρελθόν για να επιτύχετε επαγγελματικούς στόχους.
Παρακάτω, αναλύουμε κάθε στοιχείο της τεχνικής STAR. Ως συνοδευτικό παράδειγμα, εξετάζουμε πώς θα μπορούσατε να απαντήσετε στην εξής συμπεριφορική ερώτηση συνέντευξης: «Πείτε μου για μία φορά κατά την οποία εισαγάγατε μια νέα υπηρεσία στην αγορά».
Περιγράψτε μια περίσταση κατά την οποία η συμπεριφορά σας έκανε τη διαφορά και την οποία ίσως συναντήσετε και στον μελλοντικό σας ρόλο. Όσο πιο συναφές το συμβάν που θα εξιστορήσετε, τόσο μεγαλύτερη η πρακτική αξία του για τον ενδιαφερόμενο εργοδότη.
Μιλήστε για τις ιδιαιτερότητες και τις δυσκολίες, αλλά χωρίς να σπαταλήσετε πολύτιμο χρόνο σε μια πολύ μακροσκελή εισαγωγή. Μία ή δύο προτάσεις συνήθως αρκούν, ώστε να ρίξετε το βάρος στη δράση.
«Η εταιρεία ήθελε να λανσάρει μια νέα υπηρεσία συμβουλευτικής HR, στοχεύοντας κυρίως στους υπάρχοντες εταιρικούς πελάτες, αλλά προσβλέποντας και στην προσέλκυση νέων».
Πριν πείτε τι ακριβώς κάνατε, είναι σημαντικό να περιγράψετε τις ευθύνες τις οποίες επωμιστήκατε και τους στόχους τους οποίους έπρεπε να επιτύχετε. Παρότι τα περισσότερα επαγγελματικά επιτεύγματα οφείλονται σε ομαδική δουλειά, εδώ πρέπει να πείτε ποια ήταν η δική σας συμβολή στο εγχείρημα.
Ιδανικά, πρέπει να δείξετε γιατί ήταν σημαντικό για εσάς και για τον εργοδότη. Ξανά, προτιμήστε τη συντομία και επιλέξτε ένα καθήκον το οποίο ίσως να μην μπορούσαν να αναλάβουν άλλοι.
«Ως μάρκετινγκ μάνατζερ, είχα την ευθύνη να εξασφαλίσω ότι το 80% των υπαρχόντων πελατών γνώριζε τη νέα υπηρεσία, και να αυξήσω την πελατεία κατά 25%. Ο προϋπολογισμός ήταν 20.000 ευρώ, άρα χρειάστηκε να στραφούμε και στο οργανικό μάρκετινγκ».
Τώρα είναι η ώρα να λάμψετε. Αν η επιχείρηση με την οποία συζητάτε ανήκει στον ίδιο κλάδο με εκείνη στην οποία αναφέρεστε, ο υπεύθυνος εύρεσης προσωπικού θα γνωρίζει ποιες δεξιότητες χρειάζονται. Επομένως, μπορείτε να μεταχειριστείτε τεχνικούς όρους και να εξηγήσετε πώς ακριβώς υπερβήκατε τις προσδοκίες, κάνοντας πράγματα που μόνοι λίγοι συνυποψήφιοί σας θα μπορούσαν να καταφέρουν.
«Συμφώνησα με το 5% της υπάρχουσας πελατειακής βάσης με ευνοϊκούς όρους και σχεδίασα μια εκστρατεία μάρκετινγκ η οποία παρακολουθούσε το ταξίδι των υποψήφιων πελατών σε πραγματικό χρόνο. Δημιουργήσαμε επίσης μια εκστρατεία με χάσταγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και εκπτώσεις για όσους πελάτες βοηθούσαν να γίνει ευρύτερα γνωστή η νέα υπηρεσία μας».
Στο τελευταίο σκέλος της τεχνικής STAR, παραθέστε το αποτέλεσμα των ενεργειών σας. Εδώ, είναι πολύ σημαντικό να αναφερθείτε σε οικονομικά μεγέθη, ποσοστά βελτίωσης και συγκρίσεις με ανταγωνιστές. Επομένως, καλό είναι να επιλέξτε μόνο παραδείγματα με εντυπωσιακή έκβαση. Επίσης, πείτε τι αποκομίσατε ως μάθημα για το μέλλον και πώς η εμπειρία αυτή συνέβαλε στην επαγγελματική σας ανάπτυξη.
«Στο τέλος, το 95% των πελατών μας γνώριζε την υπηρεσία, οι μισοί από τους οποίους ενδιαφέρθηκαν να υπογράψουν. Η καμπάνια στα σόσιαλ εμφανίστηκε σε 5 εκατομμύρια άτομα, ώστε τελικά σχεδόν διπλασιάσαμε το πελατολόγιό μας».
Υπάρχουν εναλλακτικές της μεθόδου STAR;
Η μέθοδος CAR (Context-Action-Result «περικείμενο-ενέργεια-αποτέλεσμα») μοιάζει πολύ με τη STAR, αφού απλώς συνενώνει τα δύο πρώτα στοιχεία της: περικείμενο = κατάσταση + καθήκον. Άλλη παραλλαγή είναι η μέθοδος PAR (Problem-Action-Result «πρόβλημα-ενέργεια-αποτέλεσμα»), η οποία διαφέρει περισσότερο ως προς την ορολογία παρά ως προς την ουσία.
Οι συνεντευξιαστές (συνήθως υπεύθυνοι προσλήψεων ή υπεύθυνοι εύρεσης προσωπικού) έχουν να λάβουν μια δύσκολη απόφαση: πρέπει να κρίνουν αν θα προσδώσετε αξία στην εταιρεία. Για αυτό, χρειάζεται να μάθουν συγκεκριμένα, απτά, μετρήσιμα επιτεύγματα από το εργασιακό ιστορικό σας.
Το να πείτε «Εξασφάλισα μείωση κόστους 1,2 εκατ. ευρώ» ακούγεται εντυπωσιακό, αλλά δεν είναι αρκετό. Ποια ήταν η δική σας συμβολή σε αυτό το επίτευγμα; Μήπως ο αρχικός στόχος ήταν μεγαλύτερος, άρα δεν πρόκειται για ιστορία επιτυχίας, αφού περάσατε κάτω από τον πήχη; Πώς σχετίζεται αυτή η ιστορία με τη θέση εργασίας για την οποία περνάτε από συνέντευξη τώρα;
Η μετάφραση των προηγούμενων επιτυχιών σε ενδείξεις μελλοντικών επιτευγμάτων βρίσκεται στην καρδιά κάθε συνέντευξης εργασίας. Οι συμπεριφορικές ερωτήσεις και οι απαντήσεις με τη μέθοδο STAR παίζουν σπουδαίο ρόλο στην επιτυχή έκβαση της διαδικασίας. Είναι σαν να δίνετε εχέγγυα για τις μελλοντικές σας επιδόσεις, σαν να παραθέτετε πειστήρια που βεβαιώνουν την αξία και την ικανότητά σας.
Βάλτε τον εαυτό σας στο επίκεντρο των συμπεριφορικών απαντήσεων STAR
Η μέθοδος STAR δεν προσφέρεται για υπέρμετρη σεμνότητα. Μιλήστε για τον εαυτό σας σε πρώτο πρόσωπο. Υπάρχουν άλλα σημεία της συνέντευξης όπου μπορείτε να αναφερθείτε σε συνεργάτες και ομάδες. Στις συμπεριφορικές ερωτήσεις, όμως, ο εργοδότης θέλει να εστιάσει μόνο σε εσάς.
Υπάρχει μακρύς κατάλογος συμπεριφορικών ερωτήσεων τις οποίες θα μπορούσαμε να εξετάσουμε. Όμως, οι πιο αποκαλυπτικές –εξού και πιο δύσκολες να απαντηθούν– αφορούν περιστατικά κατά τα οποία μετατρέψατε μια κατάσταση από αρνητική σε θετική. Λογικό, αφού οι πιο ταλαντούχοι εργαζόμενοι είναι εκείνοι που μπορούν να «βγουν μπροστά» στα δύσκολα και να προσφέρουν λύσεις.
Ας εξετάσουμε, λοιπόν, τέσσερις ερωτήσεις αυτού του είδους μαζί με προτεινόμενες απαντήσεις κατά το πρότυπο STAR:
Αυτά τα παραδείγματα ίσως φαίνονται κάπως φλύαρα, αλλά συνήθως ο συνεντευξιαστής δίνει περιθώριο να αφηγηθείτε μια ιστορία ολόκληρη, προτού σχολιάσει ή κάνει συμπληρωματική ερώτηση. Απαντήσεις σαν αυτές κανονικά δεν παίρνουν περισσότερο από ένα με δύο λεπτά, άρα μην ανησυχείτε ότι θα κουράσετε τον συνομιλητή σας. Εξάλλου, πρόκειται ακριβώς για τις αφηγήσεις που λατρεύουν να ακούν οι υπεύθυνοι εύρεσης προσωπικού σε μια συνέντευξη!
Μην παραλείψετε να χρησιμοποιήσετε τη μέθοδο STAR και στη συνοδευτική επιστολή
Η μέθοδος STAR είναι ιδανική για το αφηγηματικό κείμενο μιας συνοδευτικής επιστολής –σε αντίθεση με το πιο αντικειμενικό και «στεγνό» περιεχόμενο ενός βιογραφικού. Αρχίστε να επηρεάζετε την κρίση του υπευθύνου προσλήψεων από την πρώτη λέξη, αναφέροντας όσα σπουδαία έχετε ήδη κάνει και τα οποία μπορείτε να ξανακάνετε, ίδια ή καλύτερα, στη δική του εταιρεία.