Άλλοι τρόποι να τεθεί η ερώτηση είναι: «Γιατί θέλετε να ενταχθείτε στην εταιρεία μας;» ή «Γιατί θέλετε αυτήν τη δουλειά;». Οπότε, καθώς προετοιμάζεστε για την καθοριστική συνέντευξη, είναι καλή ιδέα να αναρωτηθείτε: «Γιατί πραγματικά θέλω αυτήν τη δουλειά;».
Αρχικά, ας εξετάσουμε μερικές ανεπιθύμητες απαντήσεις σε αυτήν την ερώτηση.
3 κακές απαντήσεις στην ερώτηση «Γιατί θέλετε να εργαστείτε σε εμάς;»
Οι παρακάτω κακές απαντήσεις στη σχεδόν αναπόφευκτη ερώτηση συνέντευξης «Γιατί θέλετε να εργαστείτε σε εμάς;» μάλλον θα αποτρέψουν την πρόσληψή σας:
- Έχω ανάγκη τα λεφτά.
- Απλώς χρειάζομαι μια δουλειά αυτήν τη στιγμή.
- Νομίζω ότι αυτή η θέση εργασίας θα ήταν ένας καλός ενδιάμεσος σταθμός πριν περάσω σε κάτι καλύτερο.
Ας αναλύσουμε καθεμιά με τη σειρά.
1. «Έχω ανάγκη τα λεφτά».
Αν παραδεχθείτε εξαρχής ότι έχετε μεγάλη ανάγκη για χρήματα, ο εργοδότης ίσως συμπεράνει ότι υποβάλατε αίτηση για αυτήν τη θέση καθαρά από ανάγκη, όχι επειδή σας ταιριάζει η θέση ή επειδή ταιριάζετε εσείς στην εταιρεία. Μια απόφαση με κριτήριο το χρήμα ίσως σημαίνει ότι θα αλλάξετε γνώμη σε έναν ή δύο μήνες ή ότι δεν ευθυγραμμίζεστε με την εταιρική κουλτούρα. Το αποτέλεσμα μάλλον θα απογοητεύσει όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.
Οι χειρότερες απαντήσεις στην ερώτηση «Γιατί θέλετε να ενταχθείτε στην εταιρεία μας;» επικεντρώνονται στις δικές σας ανάγκες και επιθυμίες. Αυτό μπορεί να φαίνεται άδικο, διότι η ερώτηση είχε ως υποκείμενο εσάς. Και όμως, οι εργοδότες που θέτουν αυτήν την ερώτηση πραγματικά αναζητούν απαντήσεις που ασχολούνται με τις δικές τους επιθυμίες.
Τι το κακό έχει η ειλικρίνεια; Όποιος είναι άνεργος όντως χρειάζεται χρήματα! Απαντώντας, όμως, «Έχω ανάγκη τα λεφτά», είναι σαν να λέτε ότι σας ικανοποιεί οποιαδήποτε δουλειά. Απεναντίας, πρέπει να απαντήσετε γιατί θέλετε τη συγκεκριμένη δουλειά.
2. «Απλώς χρειάζομαι μια δουλειά αυτήν τη στιγμή».
Αυτή η απάντηση υποδηλώνει ότι δεν σας νοιάζει για ποια δουλειά κάνετε αίτηση, αρκεί να σας στηρίξει τη δεδομένη στιγμή. Υποδηλώνει επίσης αρκετή αδιαφορία. Πολλοί εργοδότες θα υποθέσουν ότι αυτή η στάση θα μεταφερθεί και στα καθήκοντα της εργασίας σας.
Και πάλι, αυτή η απάντηση επικεντρώνεται στις δικές σας ανάγκες. Και προφανώς αυτή η κακή απάντηση σχετίζεται στενά με την πρώτη κακή απάντηση –ότι έχετε ανάγκη τα λεφτά. Αλλά οι εταιρείες δεν παίρνουν αποφάσεις πρόσληψης από φιλανθρωπία, οίκτο ή αλτρουισμό. Οι εργοδότες ψάχνουν να προσλάβουν ανθρώπους που θα βοηθήσουν στην επίλυση προβλημάτων και θα είναι παραγωγικοί.
3. «Νομίζω ότι αυτή η θέση εργασίας θα ήταν ένας καλός ενδιάμεσος σταθμός πριν περάσω σε κάτι καλύτερο».
Μερικοί εργοδότες φοβούνται δικαιολογημένα ακριβώς αυτό: ότι οι υποψήφιοι αναζητούν μια βραχυπρόθεσμη δουλειά που θα προσθέσει την απαραίτητη πείρα στο βιογραφικό τους και θα τους επιτρέψει να μεταπηδήσουν σε μια μεγαλύτερη, καλύτερη εταιρεία σύντομα. Αλλά η διαδικασία πρόσληψης, ενσωμάτωσης και εκπαίδευσης ενός νέου ατόμου είναι δύσκολη, χρονοβόρα και δαπανηρή.
Η εταιρεία αναζητά μακροπρόθεσμο αντίκρισμα, σταθερότητα και παραμονή, που θα της επιτρέψουν να δρέψει τους καρπούς της επένδυσής της σε έναν νέο υπάλληλο. Δεν αναζητά εργαζομένους που θα φύγουν μόλις βρουν μια καλύτερη δουλειά. Μια εταιρεία της οποίας το προσωπικό υφίσταται διαρκείς μεταβολές και ανακατατάξεις δυσκολεύεται να επιτύχει.
Να θυμάστε πάντα ότι οι εταιρείες αναζητούν νέους υπαλλήλους που θα τις κάνουν πιο αποδοτικές και ανταγωνιστικές, βελτιώνοντας τελικά την κερδοφορία τους. Οι εργοδότες αναζητούν νέες προσλήψεις που θα τους αποφέρουν περισσότερα έσοδα παρά έξοδα. Εάν δώσετε μια από τις παραπάνω απαντήσεις, υποδηλώνετε ότι θα συμβεί ακριβώς το αντίθετο.
Αντί να πείτε ότι βλέπετε τη θέση εργασίας ως «ενδιάμεσο σταθμό», δοκιμάστε να απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση συνέντευξης λέγοντας στον υποψήφιο εργοδότη ότι σας αρέσουν οι ευκαιρίες εξέλιξης που προσφέρει η εταιρεία. Να θυμάστε πως η ερώτηση ήταν «Γιατί θέλετε αυτήν τη δουλειά;» και όχι «Πού βλέπετε τον εαυτό σας σε πέντε χρόνια;».
5 καλές απαντήσεις στην ερώτηση «Γιατί θέλετε να εργαστείτε εδώ;»
Μερικές πολύ πιο κατάλληλες απαντήσεις στην ερώτηση συνέντευξης «Γιατί θέλετε να εργαστείτε εδώ;» είναι οι εξής:
- Γνωρίζω την εταιρεία πολύ καιρό και τη θαυμάζω πραγματικά.
- Πιστεύω ότι μπορώ να έχω θετικό αντίκτυπο εδώ.
- Οι αξίες της εταιρείας συνάδουν με τις δικές μου.
- Μου αρέσουν όσα έχω ακούσει/διαβάσει για την εταιρική κουλτούρα.
- Θαυμάζω τον τρόπο εργασίας και το ομαδικό πνεύμα της εταιρείας.
1. «Γνωρίζω την εταιρεία πολύ καιρό και θαυμάζω πραγματικά το ύφος / τα επιτεύγματα / τη συμβολή της στον κλάδο».
Αντί να δίνετε έμφαση στις δικές σας ανάγκες, επικεντρωθείτε στην εταιρεία και στο πώς κέντρισε την προσοχή σας και κέρδισε τον σεβασμό σας.
Ο εν λόγω εργοδότης μπορεί να είναι ηγέτης στον κλάδο και να τον παρακολουθείτε επί σειρά ετών. Ίσως, πάλι, τον μάθατε πολύ πρόσφατα, όταν είδατε την αγγελία εργασίας. Αν δεν μπορείτε να δείξετε ότι γνωρίζετε την εταιρεία ή ότι έχετε συγκεκριμένους λόγους για να τη συμπαθείτε και να τη θαυμάζετε, θα φανεί σαν να αναζητούσατε να σας προσλάβει οποιαδήποτε εταιρεία.
Αν ισχύει αυτό, καλό είναι να έχετε κάνει έρευνα στο Διαδίκτυο για να γνωρίσετε καλά την εταιρεία. Να έχετε μελετήσει τον ιστότοπό της και την παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Να έχετε ερευνήσει το επιχειρηματικό της μοντέλο και την ανταγωνιστικότητά της στην αγορά. Και να έχετε προετοιμαστεί να μιλήσετε με γνώση για την εταιρεία, γιατί πιστεύετε στην αποστολή της και γιατί θα ήταν τιμή σας να ενταχθείτε στις τάξεις της.
«Γνωρίζω την Ντελούξ ΑΕ από το μεταπτυχιακό μου. Τα έργα της εταιρείας ήταν πραγματική έμπνευση για έναν φοιτητή αρχιτεκτονικής. Μάλιστα, περιέλαβα στη διατριβή μου μερικά σχέδιά σας ως παραδείγματα σύγχρονων αρχιτεκτονικών πειραμάτων. Όταν ανέλαβα το πρώτο μου αστικό έργο, ανέφερα πολλάκις τις αρχές σχεδιασμού τις οποίες καθιέρωσε ο ιδρυτής σας, ο οποίος άσκησε τεράστια επιρροή στη σύγχρονη δόμηση. Σέβομαι πραγματικά το ότι έχετε παραμείνει πιστοί σε αυτές για πάνω από 30 χρόνια».
2. «Πιστεύω ότι μπορώ να έχω θετικό αντίκτυπο σε αυτήν την εταιρεία διότι…».
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα από την απλή γνώση της εταιρείας, προσπαθήστε να προσδιορίσετε συγκεκριμένα προβλήματα και ανταγωνιστικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Ιδανικά, μπορείτε να προσπαθήσετε να πείσετε ότι έχετε την πείρα και τις δεξιότητες για να βοηθήσετε στην επίλυση αυτών των προβλημάτων.
Έτσι, αυτή η απάντηση θα υποδήλωνε ότι θέλετε να εργαστείτε σε αυτήν την εταιρεία επειδή ξέρετε ότι θα μπορούσατε να κάνετε τη διαφορά. Το σύνολο δεξιοτήτων σας προσφέρει συγκεκριμένες λύσεις που θα καθιστούσαν την εταιρεία πιο ισχυρή, πιο αποτελεσματική και πιο κερδοφόρα. Ξέρετε ότι το έργο σας δεν θα περνούσε απαρατήρητο αλλά ότι θα γινόσαστε πολύτιμο μέλος της ομάδας, του οποίου οι ιδέες και οι ενέργειες θα επέτρεπαν στην εταιρεία να βελτιώσει την παρουσία της στην αγορά.
«Ασχολούμαι με το ψηφιακό μάρκετινγκ τα τελευταία επτά χρόνια και πάντα θαύμαζα τη Squandrix ως ηγέτιδα στον κλάδο. Αλλά πιστεύω επίσης ότι η δύναμη αυτής της εταιρείας είναι η ποικιλία δεξιοτήτων τις οποίες εντάσσει στο δυναμικό της. Πιστεύω πραγματικά ότι η μοναδική πείρα μου στον τομέα του b2b θα μπορούσε να ωφελήσει τα προγράμματα συνεργατών σας και να τα ενισχύσει, καθιστώντας τα αιχμή του δόρατος για τη μελλοντική εξέλιξη».
3. «Εντυπωσιάστηκα από το πόσο συνάδουν οι αξίες της εταιρείας με τις δικές μου».
Οι «αξίες» μιας εταιρείας είναι το σύνολο των πεποιθήσεων και των επιδιώξεών της. Αν η εταιρεία έχει δήλωση αποστολής, μελετήστε τη προσεκτικά και ετοιμαστείτε να εξηγήσετε γιατί την υποστηρίζετε.
Η Google χρησιμοποιούσε το μότο «Don’t be evil» («Μην είσαι κακός»), αν και ως μέρος της αναδιοργάνωσής της υπό την Alphabet, το αναθεώρησε σε «Do the right thing» («Κάνε το σωστό»). Ένας άλλος τιτάνας της τεχνολογίας, η Apple, υιοθέτησε το σύνθημα «Think different» («Σκέψου διαφορετικά»). Το «Just do it» («Απλώς κάνε το») της Nike είναι ακόμη ένα παράδειγμα αξέχαστου εμπορικού σήματος. Όλα αυτά είναι καλές ιδέες και όλα επικεντρώνονται σε επαινετούς στόχους.
Πεποιθήσεις, αξίες και αίσθηση αποστολής είναι ισχυρές έννοιες που ανεβάζουν μια εταιρεία –και έναν υποψήφιο νέο εργαζόμενο– πάνω από τον τυπικό στόχο της επίτευξης του μέγιστου κέρδους. Υποβαθμίστε τα προσωπικά σας κίνητρα και τονίστε τη συμφωνία σας με τη δέσμευση της εταιρείας στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα, την ποικιλομορφία στις προσλήψεις, την υποστήριξη της τοπικής κοινότητας, τις δίκαιες επιχειρηματικές πρακτικές ή άλλες ανιδιοτελείς επιδιώξεις.
«Την Οικο-Λογική την άκουσα για πρώτη φορά πριν από τρία χρόνια, όταν το τμήμα δημοσίων σχέσεών σας ξεκίνησε την εκστρατεία ευαισθητοποίησης για την Ημέρα της Γης και καθάρισε πολλά χιλιόμετρα παραλιών. Προσφέρω εθελοντική εργασία σε οικολογικές οργανώσεις εδώ και αρκετά χρόνια και πραγματικά λάτρεψα το εγχείρημά σας. Έτσι, νομίζω ότι θα ήμουν πραγματικά στο σωστό μέρος αν μπορούσα να εφαρμόσω τις μηχανολογικές μου δεξιότητες στον καθαρισμό του περιβάλλοντος».
4. «Μου αρέσουν όσα έχω ακούσει για την εταιρική κουλτούρα, διότι…».
Η «εταιρική κουλτούρα» είναι μια ιδέα που πιθανότατα ξένιζε δύο γενιές πριν, αλλά πλέον έχει γίνει βασικό μέτρο του τρόπου λειτουργίας των εταιρειών, τόσο ως χώρων εργασίας όσο και ως «πολιτών του κόσμου». Κάζουαλ ντύσιμο, δωρεάν σνακ στους χώρους διαλείμματος, πινγκ πονγκ στο γραφείο, ευέλικτα ωράρια εργασίας και γενναιόδωρη άδεια για τους γονείς αποτελούν καινοτομίες της «εταιρικής κουλτούρας» που μπορούν να βελτιώσουν το ηθικό και τη διατήρηση των εργαζομένων.
Ευρύτερα, η κουλτούρα μιας εταιρείας αντικατοπτρίζει όλες τις αξίες και τις προτεραιότητές της, όπως συζητήθηκε παραπάνω. Φυσικά, δεν πρέπει να πείτε σε έναν συνεντευξιαστή ότι θέλετε να εργαστείτε στην εταιρεία επειδή προσφέρει δωρεάν αναψυκτικά. Αλλά μη διστάσετε να πείτε ότι σας αρέσουν όσα έχετε ακούσει για την εταιρική κουλτούρα, στο εσωτερικό της και στην επαφή της με τον έξω κόσμο. Έτσι, θα δηλώσετε το αληθινό σας ενδιαφέρον να εργαστείτε σε μια εταιρεία που νοιάζεται για τους ανθρώπους.
«Κάτι που νιώθω ότι ο κλάδος της δημιουργίας παιχνιδιών θα μπορούσε πραγματικά να βελτιώσει είναι η κουλτούρα των ατελείωτων ωραρίων. Παρότι συνειδητοποιώ την αναγκαιότητα σκληρής δουλειάς, μου άρεσε πολύ αυτό που είπε πρόσφατα η διευθύνουσα σύμβουλός σας στη συνέντευξή της, ότι μια από τις βασικές αξίες της εταιρείας είναι η διατήρηση της ψυχικής υγείας και της δημιουργικότητας των υπαλλήλων της ως κύρια πηγή παραγωγικότητας. Θαυμάζω αυτήν την προσέγγιση και πιστεύω ότι ο συνδυασμός της με την όρεξη για δουλειά είναι πραγματικά εκπληκτικός».
5. «Εντυπωσιάζομαι από το πνεύμα συνεργασίας που διέπει τον τρόπο εργασίας σας και θέλω να ανήκω σε μια τέτοια ομάδα».
Αυτή η απάντηση υποδηλώνει ότι δεν είστε άνθρωπος απρόσιτος, που απλώς θέλει να κάθεται σε ένα γραφείο όλη την ημέρα χωρίς να τον ενοχλεί κανείς. Απεναντίας, επιζητείτε τη συνεργασία και την ένταξη σε μια ομάδα της οποίας κάθε μέλος παρακινεί το άλλο.
Αυτή η απάντηση καλύπτει όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω:
- Επικεντρώνεστε στην εταιρεία, όχι στις προσωπικές σας ανάγκες.
- Θέλετε να έχετε θετικό αντίκτυπο στον εργοδότη.
- Οι αξίες της εταιρείας συνάδουν με τις δικές σας.
- Θαυμάζετε μια εταιρική κουλτούρα που νοιάζεται για τους ανθρώπους.
- Θέλετε να ανήκετε σε μια ομάδα που κερδίζει.
Συνοδευτική ερώτηση
Αφού απαντήσετε σε αυτήν την ερώτηση συνέντευξης, μπορεί να σας κάνουν την εξής: Ποιες μάρκες θαυμάζετε; Μόλις δηλώσατε ότι θαυμάζετε την εταιρεία στην οποία κάνετε συνέντευξη. Εντάξει, αυτό το είχατε έτοιμο, επειδή ξέρατε ότι θα το ρωτούσαν.
Η δεύτερη ερώτηση δίνει στον συνεντευξιαστή μια σαφέστερη εικόνα για το τι σας προσελκύει σε μια εταιρεία και στην κουλτούρα της. Επίσης, επιτρέπει σε εσάς να δείξετε ένα τμήμα της προσωπικότητάς σας.
«Θαυμάζω τη Modus Vivendi για την καινοτόμο στρατηγική της. Είδαν μια ανάγκη, την κάλυψαν με ένα προσιτό, μοδάτο προϊόν και στη συνέχεια επεκτάθηκαν από το ηλεκτρονικό εμπόριο σε φυσικά καταστήματα. Επιπλέον, ενέτειναν τις φιλανθρωπικές τους προσπάθειες και ενθάρρυναν τους καταναλωτές να συμμετέχουν σε φιλανθρωπικές δράσεις».
Για να το θέσουμε απλά: όταν απαντάτε στην ερώτηση συνέντευξης «Γιατί θέλετε να εργαστείτε εδώ;» ή «Γιατί σας ενδιαφέρει αυτή η θέση;» ή «Γιατί θέλετε αυτήν τη δουλειά και γιατί να σας προσλάβουμε;» ή «Γιατί θέλετε να εργαστείτε σε αυτήν την εταιρεία;», φροντίστε να πείτε στον μελλοντικό εργοδότη πώς εσείς θα βοηθήσετε εκείνον και όχι το αντίστροφο.
Δώστε έμφαση στις αξίες, την κουλτούρα και τα επιτεύγματα της εταιρείας και πείστε πως όχι απλώς θα ενσωματωθείτε σε αυτήν, αλλά θα συμβάλετε. Δώστε στην εταιρεία να καταλάβει ότι έχετε προθυμία να εργαστείτε σε αυτήν.