Όσο παράδοξο κι αν ακούγεται, ακόμη κι ένας φοιτητής μπορεί να χρειαστεί συνοδευτική επιστολή: για μεταπτυχιακό ή διδακτορικό, για πρακτική άσκηση ή μαθητεία, για υποτροφία ή για την πρώτη του δουλειά. Αξίζει, λοιπόν, να μάθει πώς να γράφει για τον εαυτό του με τρόπο γλαφυρό, θετικό και πειστικό, ώστε να δείξει σε έναν υπεύθυνο επιλογής φοιτητών, ασκουμένων ή εργαζομένων ότι αξίζει μια ευκαιρία.
Αγαπητέ κ. Καραμίντζο,
«Ο άνθρωπος που δεν διαβάζει είναι πιο μορφωμένος από εκείνον που διαβάζει μόνο εφημερίδες».
Κατά τη γνώμη μου, αυτός ο αφορισμός του Τόμας Τζέφερσον πρέπει να κοσμεί το γραφείο κάθε δημοσιογράφου, διότι παραμένει επίκαιρος στο σημερινό διαδικτυακό περιβάλλον, που πλήττεται από τα fake news.
Στη διάρκεια των σπουδών μου στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, είχα την ευκαιρία να κάνω πρωτογενές ρεπορτάζ, καταγράφοντας τις προσωπικές ιστορίες ατόμων από υποβαθμισμένες περιοχές και παράγοντας βίντεο, podcast και μακροσκελή δημοσιογραφικά κείμενα (long-form). Έτσι, εκτίμησα από πρώτο χέρι πόσο σημαντική είναι η μεσολάβηση του δημοσιογράφου ώστε να φτάσει η αλήθεια στα μάτια ή στα αφτιά του αναγνώστη.
Στις μέρες μας, που πολλοί δημοσιογράφοι απλώς αναπαράγουν έτοιμες ειδήσεις από τα πρακτορεία, μόνο για τα κλικ και τα διαφημιστικά έσοδα, είναι σημαντικό ο ενεργός πολίτης να έχει στο πλευρό του τον ενεργό δημοσιογράφο. Ακριβώς αυτού του είδους δημοσιογράφος προσδοκώ να γίνω, ασκώντας μαχητική δημοσιογραφία και αναδεικνύοντας την αθέατη πλευρά των γεγονότων, αξιοποιώντας τις πιο εξελιγμένες μεθόδους και όλες τις σύγχρονες ενημερωτικές πλατφόρμες.
Αφού σας ευχαριστήσω που εξετάζετε την αίτησή μου για αυτήν τη θέση πρακτικής άσκησης, θα χαιρόμουν πολύ αν μου δίνατε την ευκαιρία να συζητήσουμε περαιτέρω. Είμαι βέβαιος πως χάρη στις κοινές αντιλήψεις και στο κοινό μας όραμα θα μπορούσαμε να πετύχουμε πολλά και σπουδαία.
Με εκτίμηση,
Παύλος Κυριάκου
Σε σύγκριση με το βιογραφικό, η συνοδευτική επιστολή ενός φοιτητή ή μιας φοιτήτριας μπορεί να έχει λιγότερο τυποποιημένη μορφή. Γενικά, όμως, αξίζει να τη χωρίσετε στα παρακάτω τμήματα, για να δομήσετε με τρόπο μεθοδικό το επιχείρημα υπέρ του ότι αξίζει να σας επιλέξουν:
Αν χρειάζεστε περισσότερη έμπνευση, δείτε αυτά τα σχετικά παραδείγματα συνοδευτικής επιστολής:
Περισσότερες πληροφορίες για τα στοιχεία μιας συνοδευτικής επιστολής μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο « Πώς να γράψετε μια συνοδευτική επιστολή» του ιστολογίου μας. Παρακάτω, εξετάζουμε ένα προς ένα τα τμήματα που πρέπει να περιέχει μια συνοδευτική επιστολή ενός φοιτητή που κάνει αίτηση για πρακτική.
Αν γράφετε συνοδευτική επιστολή ως φοιτητής που ζητά από μια εταιρεία να τον προσλάβει για πρακτική άσκηση, πρέπει να δείξετε ότι έχετε τη φρεσκάδα και τη ζωηράδα που αρμόζει στην ηλικία σας. Αφήστε, λοιπόν, τα τετριμμένα ανοίγματα και δοκιμάστε κάτι πιο ενεργητικό: ένα αναπάντεχο στατιστικό, ένα στοχαστικό απόφθεγμα ή μια ρήση την οποία έχετε για οδηγό στην καθημερινή ζωή σας.
«Ο άνθρωπος που δεν διαβάζει είναι πιο μορφωμένος από εκείνον που διαβάζει μόνο εφημερίδες».
Κατά τη γνώμη μου, αυτός ο αφορισμός του Τόμας Τζέφερσον πρέπει να κοσμεί το γραφείο κάθε δημοσιογράφου, διότι παραμένει επίκαιρος στο σημερινό διαδικτυακό περιβάλλον, που πλήττεται από τα fake news.
Γράφω για να εκδηλώσω το ενδιαφέρον μου για τη θέση πρακτικής άσκησης δημοσιογράφου που έχει παρουσιαστεί στην εταιρεία σας. Παρακάτω θα εξηγήσω γιατί πιστεύω ότι είμαι κατάλληλος για τη θέση.
Αγαπητέ κ. Καραμίντζο,
«Ο άνθρωπος που δεν διαβάζει είναι πιο μορφωμένος από εκείνον που διαβάζει μόνο εφημερίδες».
Οι κύριες παράγραφοι της συνοδευτικής επιστολής ενός φοιτητή πρέπει να τονίζουν τις επιτυχίες και τις προοπτικές του. Γράψτε για μία ή δύο στιγμές της ακαδημαϊκής πορείας σας στις οποίες επιστρατεύσατε σκληρές ή μαλακές δεξιότητες. Φροντίστε να φανεί πώς θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν στον εργοδότη για την επίτευξη των σκοπών του, δείχνοντας παράλληλα ότι συμμερίζεστε τις αντιλήψεις του και ότι θα ταιριάζατε στην «κουλτούρα» της επιχείρησης.
Συχνά, οι φοιτητές, θέλοντας να αντισταθμίσουν την έλλειψη εργασιακής πείρας, καταλήγουν με συνοδευτικές επιστολές χειμαρρώδεις και χαοτικές. Μην το κάνετε: δεν τις διαβάζει κανείς μέχρι τέλους. Προτιμήστε να γράψετε επιλεκτικά όσα κρίνετε πως είναι τα πιο δυνατά σημεία σας, αφήνοντας τα υπόλοιπα για τη συνέντευξη.
Αφού πειστεί ότι έχετε διάθεση για εργασία και εξέλιξη, ο πιθανός εργοδότης ενός ασκούμενου φοιτητή πρέπει να διαπιστώσει ότι ευθυγραμμίζεστε με τη νοοτροπία και τις αξίες του.
Για παράδειγμα, κοιτάζοντας μια αγγελία για τετράμηνη πρακτική άσκηση δημοσιογράφου στο iMEdD, μπορούμε να δούμε ότι εκτιμούν τα εξής:
Κατά τη γνώμη μου, αυτός ο αφορισμός του Τόμας Τζέφερσον πρέπει να κοσμεί το γραφείο κάθε δημοσιογράφου, διότι παραμένει επίκαιρος στο σημερινό διαδικτυακό περιβάλλον, που πλήττεται από τα fake news.
Στη διάρκεια των σπουδών μου στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, είχα την ευκαιρία να κάνω πρωτογενές ρεπορτάζ, καταγράφοντας τις προσωπικές ιστορίες ατόμων από υποβαθμισμένες περιοχές και παράγοντας βίντεο, podcast και μακροσκελή δημοσιογραφικά κείμενα (long-form). Έτσι, εκτίμησα από πρώτο χέρι πόσο σημαντική είναι η μεσολάβηση του δημοσιογράφου ώστε να φτάσει η αλήθεια στα μάτια ή στα αφτιά του αναγνώστη.
Στις μέρες μας, που πολλοί δημοσιογράφοι απλώς αναπαράγουν έτοιμες ειδήσεις από τα πρακτορεία, μόνο για τα κλικ και τα διαφημιστικά έσοδα, είναι σημαντικό ο ενεργός πολίτης να έχει στο πλευρό του τον ενεργό δημοσιογράφο. Ακριβώς αυτού του είδους δημοσιογράφος προσδοκώ να γίνω, ασκώντας μαχητική δημοσιογραφία και αναδεικνύοντας την αθέατη πλευρά των γεγονότων, αξιοποιώντας τις πιο εξελιγμένες μεθόδους και όλες τις σύγχρονες ενημερωτικές πλατφόρμες.
Στην τελευταία παράγραφο της συνοδευτικής επιστολής σας ως φοιτητή, πρέπει να παροτρύνετε τον μελλοντικό εργοδότη, καθηγητή ή μέντορα να επικοινωνήσει μαζί σας. Υπενθυμίζοντας, λοιπόν, πόσο ευγνωμονείτε για τον χρόνο που αφιερώνει στην αίτησή σας, ζητήστε –ευθέως αλλά όχι επιτακτικά– την ευκαιρία να γνωριστείτε και να κουβεντιάσετε, είτε από κοντά είτε μέσω βιντεοκλήσης.
Τέλος, κλείστε με μια τυπική, ευγενική αποφώνηση («Με εκτίμηση» ή «Μετά τιμής») και το ονοματεπώνυμό σας ακριβώς από κάτω.
Έχετε κατά νου το σύστημα παρακολούθησης αιτήσεων.
Πλέον, πολλές επιχειρήσεις και εκπαιδευτικά ιδρύματα χρησιμοποιούν ειδικό λογισμικό, γνωστό ως ATS (Application Tracking System, «σύστημα παρακολούθησης αιτήσεων»), για να κάνουν έναν πρώτο έλεγχο των αιτήσεων που δέχονται από υποψήφιους εργαζομένους ή φοιτητές.
Αυτά τα προγράμματα βαθμολογούν τις αιτήσεις βάσει των λέξεων-κλειδί που εντοπίζουν. Άρα, καλό είναι στο βιογραφικό και τη συνοδευτική επιστολή σας να επαναλάβετε αυτούσιες τις κυριότερες λέξεις και φράσεις της αγγελίας που σας ενδιαφέρει.
Αφού σας ευχαριστήσω που εξετάζετε την αίτησή μου για αυτήν τη θέση πρακτικής άσκησης, θα χαιρόμουν πολύ αν μου δίνατε την ευκαιρία να συζητήσουμε περαιτέρω. Είμαι βέβαιος πως χάρη στις κοινές αντιλήψεις και στο κοινό μας όραμα θα μπορούσαμε να πετύχουμε πολλά και σπουδαία.
Με εκτίμηση,
Παύλος Κυριάκου
Μια καλή συνοδευτική επιστολή πρέπει να λειτουργεί ως μέσο πειθούς, το οποίο θα επηρεάσει την απόφαση του υπευθύνου επιλογής ενός προγράμματος σπουδών ή πρακτικής άσκησης, μιας υποτροφίας ή μιας θέσης εργασίας. Γράψτε με ευγένεια και αυτοπεποίθηση, προβάλλοντας τον εαυτό σας αλλά και δείχνοντας πως θέλετε να εργαστείτε για το συμφέρον του αναγνώστη.
Με το εργαλείο δημιουργίας συνοδευτικής επιστολής του CVapp.gr, μπορείτε να μεταβείτε πολύ άνετα από το στάδιο της παραγωγής ιδεών σε εκείνο της υποβολής αίτησης, χάρη στη μεγάλη συλλογή από σχέδια και πρότυπα, που όλα τους έχουν σχεδιαστεί από ειδικούς.