Όταν σχεδιάζετε ένα μάθημα, πρώτα σκέφτεστε τι να περιλάβετε. Ξεκινήστε με τον ίδιο τρόπο τη σύνταξη ενός βιογραφικού εκπαιδευτικού. Το βιογραφικό σας πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:
Ένα σπουδαίο μάθημα λαμβάνει υπόψη τους μαθητές. Ένα σπουδαίο βιογραφικό εκπαιδευτικού λαμβάνει υπόψη το σχολείο στο οποίο θέλετε να εργαστείτε. Προσαρμόστε το μήνυμά σας ανάλογα με το στοχευόμενο κοινό. Για να το πράξετε, ερευνήστε το σχολείο, τα δημογραφικά στοιχεία των μαθητών και του προσωπικού του, και τη διδακτική φιλοσοφία του.
Ως εκπαιδευτικός, γνωρίζετε ότι η συνέπεια έχει σημασία. Στους υπευθύνους εύρεσης προσωπικού αρέσει να μπορούν να βρουν όσες πληροφορίες αναζητούν χωρίς κόπο. Για να το επιτύχετε, χρειάζεται να επιμείνετε στη δοκιμασμένη συνταγή της αντίστροφα χρονολογικής σειράς. Αυτή η δομή εστιάζει στο εργασιακό ιστορικό, το οποίο παρατίθεται ξεκινώντας από την πιο πρόσφατη θέση σας. Επειδή οι εκπαιδευτικοί εξελίσσονται και καλλιεργούν τις δεξιότητές τους σε κάθε νέα θέση, η αντίστροφα χρονολογική δομή είναι η καταλληλότερη για αυτό το πεδίο.
Για άλλη μία φορά, πρέπει να λάβετε υπόψη το σύστημα παρακολούθησης αιτήσεων. Όταν σαρώνει το βιογραφικό σας, προσπαθεί να τοποθετήσει πληροφορίες σε προκαθορισμένες «θυρίδες». Για να γίνει η μεταφορά των πληροφοριών του εγγράφου στο σύστημα ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας, χρησιμοποιήστε την αντίστροφα χρονολογική σειρά, για την οποία είναι προγραμματισμένο το σύστημα παρακολούθησης αιτήσεων.
Παρότι υπάρχουν άλλες μορφές, καλό είναι να τις χρησιμοποιείτε μόνο σε ειδικές περιστάσεις. Όσοι αποφοίτησαν πρόσφατα ή αναζητούν μια αλλαγή στη σταδιοδρομία τους θα μπορούσαν να εξετάσουν μια από τις μορφές βιογραφικού τις οποίες προτείνουμε ως εναλλακτικές στη χρονολογική ή μια υβριδική μορφή.
Κάθε καλός εκπαιδευτικός ξεκινά το μάθημα με τη «γενική ιδέα», με αυτό που θέλει να κατανοήσουν οι μαθητές του. Το τμήμα της σύνοψης σε ένα βιογραφικό εκπαιδευτικού παρουσιάζει τη γενική ιδέα. Σκεφτείτε το συνολικό μήνυμά σας (στοχευμένα, για την επιθυμητή θέση εργασίας) και μεταδώστε το με 3–4 γραμμές κειμένου.
Αυτό είναι το μόνο σημείο του βιογραφικού όπου μπορείτε να προσθέσετε λίγη προσωπικότητα, άρα φροντίστε τα γραφόμενα να αντανακλούν το διδασκαλικό ύφος σας. Στην πρώτη πρόταση, περιγράψτε τη σταδιοδρομία σας γενικά. Έπειτα, αναφέρετε τη διδακτική στιγμή που σας γέμισε περηφάνια όσο καμιά. Αν περισσεύει χώρος, επιδείξτε το πάθος για το αντικείμενό σας ή εξηγήστε γιατί γίνατε εκπαιδευτικός.
Μπορείτε να βρείτε ένα παράδειγμα βιογραφικού για το τμήμα της σύνοψης παρακάτω.
Πεπειραμένος και αφοσιωμένος εκπαιδευτικός με ειδίκευσηστη σχεδίαση προγραμμάτων σπουδών για μαθητές Δημοτικού. Προσηλωμένος στη δημιουργία δυνατών μαθησιακών εμπειριών με πλάνα μαθήματος που παρουσιάζουν ενδιαφέρον και διδασκαλία που διέπεται από ευαισθησία.
Το τμήμα του εργασιακού ιστορικού στο βιογραφικό ενός εκπαιδευτικού είναι για να πείτε στους υπευθύνους εύρεσης προσωπικού τι έχετε ήδη καταφέρει στην καριέρα σας. Δώστε προσοχή στο «καταφέρει». Εδώ δεν απαριθμείτε τα καθήκοντα των θέσεων εργασίας αλλά τις επιτυχίες σας.
Αντί να γράψετε απλώς ότι διδάξατε Μαθηματικά στην Α΄ Γυμνασίου, μπορείτε πείτε κάτι πιο συγκεκριμένο; Για παράδειγμα, ανεβάσατε τον μέσο όρο των τμημάτων σας; Πετύχατε να συμμετέχει στο μάθημα ένας μαθητής που δεν του άρεσαν τα Μαθηματικά; Καταρτίσατε ένα πλάνο μαθήματος το οποίο άρχισαν να χρησιμοποιούν και συνάδελφοί σας; Χρησιμοποιήστε τέτοιου είδους σημαντικές στιγμές για να ξεχωρίσετε.
Επειδή η εκπαίδευση συχνά μετρά την πρόοδο με αριθμούς και στατιστικά, φροντίστε να περιλάβετε τέτοιου είδους δεδομένα στο τμήμα του εργασιακού ιστορικού, για να δείξετε την επίδραση που είχατε σε κάθε θέση.
Παρακάτω θα βρείτε ένα προσαρμόσιμο δείγμα εργασιακού ιστορικού ενός βιογραφικού.
Δάσκαλος Γ Δημοτικού – 2ο Δημοτικό Σχολείο Πειραιά, Πειραιάς
September 2015 — June 2020
Δάσκαλος – Ιδιωτικό εκπαιδευτήριο Παγουλάτου, Πειραιάς
September 2012 — June 2015
Όταν καταρτίζετε το τμήμα δεξιοτήτων του βιογραφικού, ίσως περιλάβετε την επικοινωνία, τη συνεργασία και την ενσυναίσθηση, παραβλέποντας τεχνικές δεξιότητες, οι οποίες καθίστανται ολοένα πιο σημαντικές στη διδασκαλία. Φροντίστε να περιλάβετε στη λίστα τις δεξιότητές σας στη χρήση υπολογιστή (ιδίως όσες αναφέρονται στην περιγραφή της θέσης εργασίας).
Το σπουδαιότερο για το τμήμα των δεξιοτήτων είναι να συνδυάσετε τις ακαδημαϊκές και τεχνικές γνώσεις με τα γνωρίσματα χάρη στα οποία σας λατρεύουν οι γονείς και οι μαθητές. Αυτό το τμήμα είναι σημαντικό, διότι επιτρέπει στους υπευθύνους εύρεσης προσωπικού να διαπιστώσουν γρήγορα αν έχετε τις ποιότητες τις οποίες επιζητούν, αλλά και να δουν τι πιστεύετε ότι σας κάνει καλό εκπαιδευτικό.
Παρακάτω θα βρείτε ένα παράδειγμα τμήματος δεξιοτήτων βιογραφικού.
Δεν πρέπει να μας εκπλήσσει που οι εκπαιδευτικοί εκτιμούν την εκπαίδευση. Γι’ αυτό, μετακινήστε αυτό το τμήμα πιο πάνω από εκείνο με τις δεξιότητες –ή ακόμη και πάνω από το εργασιακό ιστορικό, αν δεν έχετε διδάξει ξανά. Απαριθμήστε όλα τα πτυχία σας –και τον μέσο όρο, αν είναι τουλάχιστον 7,5. Έχετε υπόψη ότι πολλά σχολεία χρειάζονται αναλυτική βαθμολογία και γενικό μέσο όρο, οπότε δεν βλάπτει αν περιλάβετε τον Μ.Ο. και σε αυτό το τμήμα.
Αν έχετε συμμετάσχει σε σεμινάρια ή προγράμματα κατάρτισης που σας έχουν προσφέρει ειδικές γνώσεις, παραθέστε τα εδώ.
Παρακάτω θα βρείτε ένα δείγμα με το τμήμα εκπαίδευσης ενός βιογραφικού ως οδηγό μορφοποίησης.
ΜΔΕ στις Επιστήμες της Αγωγής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΕΚΠΑ, Αθήνα
September 2010 — May 2012